Dat verdient meer dan een bloemetje …

Vrijdag 26 april ontvingen 11 inwoners uit onze gemeente een Koninklijke Onderscheiding. Misschien kent u ook wel een vrijwilliger die bijzonder werk doet voor de samenleving? Denk aan een vrijwilliger die zich al 20 jaar inzet voor jong en oud. Of iemand die een flink aantal uren per week onderhoud doet voor een vereniging. Die persoon zou u wel eens in het zonnetje willen zetten. Niet alleen met een bloemetje, misschien zelfs met een lintje!

U kunt iemand voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding

Ook in 2025 vindt in de gemeente Altena de lintjesregen plaats: dit gebeurt op de laatste werkdag voor Koningsdag. Kent u iemand in uw omgeving die al zeer lange tijd vrijwilligerswerk doet? Dan kunt u hem of haar voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding.

U kunt contact met ons opnemen als u iemand wilt voordragen

U kunt dan bellen met Inge van der Burgt via 0183 – 51 62 24 of met Suzanne Pols-Hovenga via 0183 – 51 62 25 of een mail sturen naar bestuurssecretariaat@gemeentealtena.nl. Zij kunnen aangeven of het vrijwilligerswerk in aanmerking komt voor een Koninklijke Onderscheiding. Zij kunnen u ook alles vertellen over het aanvragen van een Koninklijke Onderscheiding. Er gelden namelijk verschillende voorwaarden bij de aanvraag. Die voorwaarden leest u hieronder.

Uw aanvraag met alle benodigde documenten moet binnen zijn vóór 1 juli 2024

De deadline voor de lintjesregen in 2025 is 1 juli 2024. Alle benodigde informatie moet voor die datum binnen zijn en digitaal worden aangeleverd. Meer informatie over het aanvraagformulier vindt u op www.lintjes.nl maar beter kunt u even telefonisch contact opnemen met het bestuurssecretariaat.

Wanneer kunt u een vrijwilliger voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding?

De vrijwilliger woont in de gemeente Altena. De vrijwilliger heeft reeds vele jaren aaneengesloten onbaatzuchtig vrijwilligerswerk gedaan. Het mag vrijwilligerswerk zijn bij verschillende organisaties. Het gaat om vrijwilligerswerk dat structureel is (niet vrijblijvend). Het vrijwilligerswerk kost meerdere uren per week. De vrijwilliger doet nu nog steeds vrijwilligerswerk of is er korter dan een jaar geleden mee gestopt. Het kan gaan om vrijwilligerswerk in ons gebied, maar ook om vrijwilligerswerk op provinciaal of (inter)nationaal niveau. De vrijwilliger heeft geen vergoeding voor het vrijwilligerswerk gekregen. De vrijwilliger is van onbesproken gedrag.

Mantelzorg (aan familieleden) wordt op andere wijze gewaardeerd dan met een Koninklijke onderscheiding.