Samen in Beweging: Informatie- en Doemarkt voor een Vitaal Altena

Zaterdag 21 september kwamen ruim tachtig inwoners van gemeente Altena bij elkaar op de atletiekbaan in Sleeuwijk voor een speciale informatie- en doemarkt. Deze markt was gericht op mensen met dementie en hun mantelzorgers. Het evenement viel samen met Wereld Alzheimer Dag en stond in het teken van bewegen, ontmoeten en inspiratie. De deelnemers deden mee aan activiteiten zoals wandelen, fietsen en dansen. Ook konden ze nieuwe mensen ontmoeten en waardevolle informatie ontvangen.

Belang van beweging en sociaal contact

Voor de deelnemers was het evenement een positieve ervaring. Dirkjan (74), die zelf dementie heeft, vond vooral de ontmoetingen waardevol: “Ik heb lotgenoten ontmoet en we spreken gauw wat af. Dat vind ik positief aan vandaag.” Ook Ella (75) waardeerde het persoonlijke contact: “Een gesprek is veel fijner en uitgebreider dan informatie van internet. Het was leuk om andere inwoners te ontmoeten.

Tijdens de bijeenkomst benadrukte wethouder Shah Shakkariem ook het belang van actief blijven, zowel lichamelijk als sociaal: “Bijzonder om te zien hoeveel verenigingen vrijwillig helpen om mensen langer mee te laten doen. Een vitaal Altena, dat doen we samen.” Hij benadrukte ook het belang van aangepaste sporten zoals Walking Voetbal en roeien, en onderstreepte het belang van lokale activiteiten zoals samen koken en eten in het eigen dorp.

Samen in beweging blijven

De dag bood ook kansen voor mensen met fysieke beperkingen. Joke (60), die na twee hersenbloedingen moeite heeft met bewegen, voelde zich veilig: “Ik kan nog steeds wandelen binnen de lijnen van de atletiekbaan. Dat voelt veilig en zo blijf ik toch in beweging.” Henk (70) vatte de saamhorige sfeer goed samen: “Samen durf je veel meer. Iedereen is welkom bij een vereniging, ook als je minder kunt.

De gemeente Altena kijkt terug op een geslaagde dag, waarin inwoners samen letterlijk en figuurlijk stappen zetten voor een vitale toekomst. Dankzij de inzet van verenigingen, partners, vrijwilligers en deelnemers heeft dit evenement laten zien dat iedereen actief kan blijven meedoen.